Tuesday, October 19, 2010

Tips Cepat Hamil

Hmmm memandangkan ramai kawan2 aku kat luar sana nak try pregnant so aku pun seperti biasa cari carikan tips tuk kenkawan aku.....Tak salah if kita mencuba tapi apa2 pun semua bergantung pada rezeki dari ALLAH SWT.Sambil berikhtiar kita panjatkan doa agar dikurniakan zuriat.Macam aku, aku amat bersyukur kerana sebaik sahaja sebulan kawin aku bunting pelamin.Rezeki then baru Zara(1st baby) masuk umur 5 bulan aku pregnant lagi...Mula2 terkejut jugak belum habis lagi penat yang pertama mengandung lagi then bila aku pikir2kan balik kat luar sana tuh ramai yang dah kawin bertahun belum dikurniakan zuriat Allahamdullilah REZEKI dari-NYA.




 So kwn2 apa kata cuba k
Berikut ini beberapa tips agar cepat mendapatkan kehamilan :
  1. Berhentilah menggunakan alat cegah kehamilan (apa pun jenisnya) mulalaa melakukan hubungan seks minimum sekali setiap 48 jam. Cara ini dapat menjamin kuantiti sperma agar tetap maksimum.
  2. Usahakan untuk melakukan hubungan seks dalam kitaran ovulasi. kitaran ovulasi dimulai sekitar 14 hari sebelum period.
  3. Wanita memiliki kemungkinan lebih besar untuk hamil jika position berada di bawah saat suami mengalami ejakulasi. Setelah itu Anda dapat menahan agar tetap berada di posisi tersebut sambil sedikit mengangkat kaki untuk meningkatkan kemungkinan terjadinya fertilisation (pembenihan).
  4. Dont try too hard untuk hamil. Terlalu memaksa kan diri hanya akan membuat anda merasa tertekan, dan memperkecil kemungkinan untuk hamil.
  5. Panas dapat mengurangkan kuantiti sperma. Jadi, selama Anda berusaha untuk hamil, mintalah kepada suami untuk berhenti berendam dengan air panas, mandi air panas, mengenakan pakaian yang terlalu panas, terlalu banyak duduk, dll.
    Jika suami terbiasa memakai seluar dalam berbentuk underwear, tidak ada salahnya jika Anda meminta suami untuk menggantinya dengan seluar dalam yang lebih longgar (boxer). Tujuannya agar kemampuan testis dalam mengatur suhu (mengurangi panas) .
  6. Jika Anda sudah lebih dari satu tahun lebih berusaha hamil tapi belum hamil juga (atau usia Anda sudah lebih dari 35 tahun dan sudah berusaha untuk hamil selama lebih dari 6 bulan), ada baiknya jika Anda dan suami pergi laa seek for pakar nyer advice. Mungkin  ada masalah pada sperma atau ovum yang memerlukan medical attention. Masalah tersebut dapat diketahui melalui test2 yg dibuat. Setelah dah tahu masalah, doktor akan dapat memberikan cadangan mengenai tindakan apa yang perlu Anda lakukan.
  7. Anda dan suami mungkin perlu berhenti merokok, drink alkohol, ubat-ubatan atau suplemen without Da doctor knowledge,
  8. Rajin menjaga kesihatan tubuh dengan berolah raga, serta pemakana yang sihat
  9. Tanda yang lain adalah adanya lendir serviks. Lendir ini biasa keluar sesaat sebelum ovulasi terjadi. Lendir ini berwarna jernih keputihan dan memiliki kekenyalan yang tinggi (tidak mudah putus). Lendir serviks akan membantu perjalanan sperma ke tiub falapio.If u spotted tis lakukan seks dlm masa 24jam.
  10.  Posisi yang tepat Most of da people mungkin tidak percaya posisi seks berpengaruh terhadap kesuburan. Bersama sambil berdiri, duduk atau posisi wanita di atas memiliki kemungkinan sperma dapat keluar dari tubuh.
    Cara yang baik adalah sperma harus masuk sedekat mungkin ke leher rahim. Jadi, posisi yang paling tepat adalah salah satu yang memungkinkan penetrasi lebih dalam seperti posisi misionaris (wanita di bawah, lelaki di atas).
  11. Makanan yang tinggi dalam anti-oksidan, besi, kalsium, besi dan enzim akan sangat meningkatkan peluang anda untuk kesuburan.Contoh blueberry
  12. jauhi dari kafien rokok..
  13. jangan stress...

No comments:

Post a Comment