Tuesday, October 19, 2010

Aku suka masak.



My Honey Cornflakes

My SEMPRIT


This is the Best TART Nenas i have ever make




















Raya tahun ni 1st time aku masak sendiri.Dulu2 masa zaman anak dara semua harapkan mummy aku.Nak masuk dapur jauh sekali.tau2 pagi raya dan terhidang lauk pauk atas meja nyum nyum.Kalau bab biskut2 plak semua "KUIH TUNJUK" (kuih yang dibeli) tunjuk jer mana yang nak.

So tahun ni adalah permulaan bagi aku menjadikan rutin setiap tahun tuk memasak dan buat biskut raya.Sebab nyer MUMMY aku dah RESIGNED secara rasmi kata dia dah tiba masa aku plak amik alih tugas ni.HUH!!!! berat tu..Ikutkan hati malas jer tapi nak dijadikan kes berat mak N bapak mertua aku tinggal sekali dgn aku if aku x masak sapa nak masak?So aku tekadkan diri jeng2 cari resipi.Apalagi guna IT laaa bukak blog2 masakan dan salin resipi.Dah dapat semua resipi akupun mulakan '1ST MISSION'


1ST Mission aku nak buat biskut raya...Dah dapat resipi aku pun ajak  laki aku pegi beli barang kat BAGUS kedai jual2 barang buat cake kat area rumah aku.Awal2 laki aku dah pesan "I keluar RM ni beli barang2 jangan hangat2 taik ayam plak" So aku tekadkan diri...Tapi aku kena cari partner baru bersemangat.Mangsa sepupuku hahahaa.Setiap hari jumaat sepanjang bulan puasa dia akan datang tido umah aku tuk buat biskut..Tapi nak buat kuih tu mencabarlaaa sikit dgn adanyer 2 org anak aku yang sangatlaaa rajin nak menolong..Tapi budak umur 1 dan 2 tahun bukan menolong tapi korang pun dah tahu jawapanyer....Akhirnyer 4 days B4 raya siap tersusun balang2 kuih dgn hasil air tangan aku.London Almond,Tart Nenas mmg Sedap sesangat!!! resipi ni i amik dari http://cikyahcooking.blogspot.com/,Honey Cornflakes,Coffee Button dan Semprithttp://icookwithlove.blogspot.com/ yang paling menguji aku dan sepupuku tapi memang macam semprit zaman nenek kita gebu jer...MELT IN DA MOUTH!!! 




2ND Mission memasak lauk pauk...Laki aku request macam2.Lontong laaa sambal sotong last2 minute nak nasi beriani huh!!!!dah laaa ada 3 rendang nak kena masak kuah kacang lagi....So I have to FOCUS!!!! to make things work out.So aku pun pergilaaa ke pasar CHOW KIT 3days B4 raya beli barang2 yg perlu.....1 day B4 raya MARATHON memasak bermula...Rendang Daging dan nasi beriani  resipi yg i ambil dari blog http://resipidiana.blogspot.com/ mmg sedap.Rendang ayam darihttp://tiffinbiru.blogspot.com/ mat gebu yang ni i bagi credit mmg sedap sangat pedas tapi ada UMPH!!! yang da rest resipi My Mum.


So people out there Especially young mummy macam aku ni....WE CAN DO IT!!! janji belasah jer....Yang penting ikut resipi betul2...



Ni laaa hasil masakan aku
I'm PROUD of myself if i can do it U also CAN!!!












No comments:

Post a Comment